|
Aanbevelingen
|
Bij een licht positieve AEX was SBM vandaag de grootste daler in de AEX! SBM doet het al lang slecht. Heeft iemand daar een zinnige verklaring voor?
Misschien is het tijd voor een ander management.
|
Granada
[Offline]
17:27 24/11/09
|
Granada: SBM staat inderdaad voor Single Buoy Mooring, deze naam is een voortzetting van voorheen IHC Caland in 2005;
mvg
|
Bunky2
[Offline]
18:33 1/12/09
|
Bunky2, bedankt voor de informatie. Intussen is mijn koersverlies met SBM opgelopen tot bijna 20%, dus er zit weinig anders op dan de rit uitzitten.
Overigens doet de afkorting SBM mij denken aan Single Buoy Mooring (ook afgekort SBM). Dat is een grote meerboei buitengaats waar tankschepen hun lading olie laden of lossen. Tussen de meerboei en de kust ligt een pijpleiding waar de olie doorheen wordt gepompt.
|
Granada
[Offline]
19:42 30/11/09
|
Granada om verder op uw vraag door te gaan : Grof gezegd zijn er 2 oorzaken aan te wijzen die grote onzekerheden teweeg brengen mbt de koers vh aandeel.SBM heeft in de voorgaande jaren projecten aangenomen die niet goed gecalculeerd waren.Die projecten lopen nog in 2009.De beleggers vrezen dat daar nog een teleurstelling uit kan voortkomen.Aan de andere kant is SBM bezig met de uitvoering van zeer omvangrijke projecten.Begin 2010 start zij met het nieuwe LNG/FSOP schip die ca 2,5 tot 3mrd dollar belopen.De financiering wordt dan een probleem.Ult 08 was de solvabiliteit terug gelopen tot 28,5%,vandaar de recente emissie.Deze was maar 10% van het AK;Met het oog op de komende financiering van de LNGFSOP is de kans op een nieuwe emissie heel groot, want de banken doen het niet meer. De ebit/ schuld verhouding was 3,03 enige maanden geleden, voldoende maar niet meer dan dat.SBM vewacht over 09 een zelfde resultaat te behalen als in 08.Valt het iets tegen dan is de emissie bijna onvermijdelijk.Positief is dat de slechte orders er nu uitlopen en dat de nieuwe projecten beter gecalculeerd zijn.Veel concurrenten zijn afgevallen ,waardoor marges kunnen verbeteren. Het meeste zeer ligt nu achter ons en ondanks de kans op een emissie kunnen de aandelen mi gewoon aangehouden worden van dit prachtige bedrijf.
mvg
|
Bunky2
[Offline]
14:48 27/11/09
|
|
Bunky, ik ben een kleine belegger (geen handelaar) en ben alleen met wat aandelen bezig (geen opties). Als je meer info hebt over SBM dan hou ik me aanbevolen.
|
Granada
[Offline]
11:42 26/11/09
|
Granada,ik ben vandaag onderweg en kan je niet helpen aan meer diepgaande details.Als je er prijs op stelt morgen.Vooralsnog zou ik voor de wat langere termijn deze aandelen aanhouden,ben je meer een trader dan is het wellicht aan te bevelen er call-opties op te schrijven.Dan kan je wat handelen en een beetje rendement terug sprokkelen.
Houdt altijd echter in de gaten dat dit een aandeel is dat sterk kan fluctueren op de olieprijs,maw gaat de economie werkelijk aantrekken dan gaat de olieprijs omhoog en gaan de uitgestelde investeringen cq opdrachten SBM door tegen hopelijk betere marges.Bij het schrijven van calls is timing heel belangrijk.
mvg
|
Bunky2
[Offline]
17:15 25/11/09
|
olie/aandelen zitten in het verdomhoekje..even geduld en gewoon houden.
|
barrelhouse
[Offline]
16:50 25/11/09
|
|
Bedankt Bunky2. De analisten zijn erg negatief over dit aandeel. Vaak slaan ze de plank mis, maar het heeft wel een negatieve invloed op de koers. Blijkbaar hebben beleggers er weinig vertrouwen in. Wat is wijsheid? Mijn verlies nemen of hopen op betere tijden?
|
Granada
[Offline]
13:13 25/11/09
|
Granada, het bedrijf presteert goed en heeft net een emissie achter de rug.Helaas vreest men dat voor de realisering van grote orders nog een emissie nodig zal zijn ;En dat drukt de koers van het aandeel.
mvg
|
Bunky2
[Offline]
13:01 25/11/09
|
|
Momenteel is de AEX groen en SBM weer in het rood. Ik denk dat ik mijn verlies (opgelopen tot 15%) maar neem en dit losersaandeel in de verkoop doe.
|
Granada
[Offline]
10:36 25/11/09
|
AMSTERDAM (Dow Jones)--Analisten van Credit Suisse verlagen het advies voor het aandeel SBM Offshore naar underperform van neutral, in een rapport over de oliesector. Dinsdag sloot het aandeel op EUR13,30. (EHI)
|
barrelhouse
[Offline]
09:23 25/11/09
|