Ga naar Bindex De klok tikt voor TomTom.
  [Recent Topics] Recente berichten   [Login] Inloggen  [Policy] Forumbeleid  
Berichten Aanbevelingen
Rond TomTom is het heel stil geworden. Misschien is het de stilte voor de storm. De koers staat onder druk en hoe lang is het management nog tegen deze druk bestand.
1 0
Rebound [Offline]
14:33 26/6/10

iSuppli: 4.6m Connected PNDs in Western Europe in 2014
TomTom well positioned on that market

Market research firm iSuppli expects shipments of connected PNDs in Western Europe to rise to 4.6 million units in 2014, up from 388,000 in 2009.

iSuppli believes that PND makers are likely to answer the challenge brought by smartphones in offering differentiated, connected devices. iSuppli indeed noticed that “TomTom, in particular, has gone in a new direction with its latest connected PND—the GO 1000 Live.” iSuppli thinks that open up the platform to third party content and services provider is going in the right direction.

“Although it is too early to make concrete predictions on how the new TomTom platform and ecosystem will fare, iSuppli believes that this is the correct strategy for the company to pursue”, wrote iSuppli automotive research analyst Gerrit Schneemann.

He thinks that having Live services available across Europe is an advantage against off-board navigation solutions facing huge data roaming costs. This is a very strong point that is easily forgotten, especially by market pundits that see Google as a winner on the European navigation market. Off-board navigation or even just traffic information download is prohibitive for most consumers roaming in Europe.

In addition TomTom will be able to leverage this connected platform for in-dash systems.

“The platform, along with its surrounding ecosystem, would allow automotive OEM partners like Renault S.A. or Fiat S.p.A. to bring connectivity to the vehicle as part of the TomTom integration”, stated Schneemann.

Monday June 28, 2010
0 0
wiIver [Offline]
08:42 28/6/10
Ik heb er niet heel erg veel vertrouwen meer in maar goed. Ik sta teveel op verlies om ze weg te doen. Maar zodra TomTom op €7 staat doe ik hem weg.
Heb geen zin meer in dit aandeel!
0 0
gioboy [Offline]
20:24 26/6/10
Al met al verwacht is per kwartaalbericht een euro koerswinst, want ze doen het echt wel goed bij TT.

En op termijn van een aantal jaren zit een koers van tussen 10 en 20 euro er echt wel in.
0 0
Juun [Offline]
17:51 26/6/10
Al met al lijkt het jongste bedrijf in de AEX een bedrijf om dagelijks mee te traden, maar in feite is het een bedrijf om op de lange termijn te hebben:

Wachten tot er winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders: zal nog wel een paar jaar duren. Wachten tot de machtspositie van TT in combinatie met Teleatlas dermate vormen aanneemt dat TT aan zet is en kan vragen wat ze wil: want zeg eerlijk die paar berichten met goed nieuws van TT in het laatste half jaar zet ook niet echt zoden aan de dijk.
0 0
Juun [Offline]
17:49 26/6/10
Als ik de meningen van Loonslaag en Rebound combineer, dan loopt de omzet en het marktaandeel van TT zeker niet terug. De kosten zijn goed in de hand, dus voldoende cash binnen het bedrijf om geen nieuwe aandelen over de markt uit te hoeven storten.
0 0
Juun [Offline]
17:46 26/6/10
Eindelijk weer eens zinvolle praat op dit forum over TT.
0 0
Juun [Offline]
17:44 26/6/10
@Rebound

Daar heb ik geen enkele verklaring voor. Wie wel? Behalve dan dat TTM-beleggers bangerikken zijn. Bij mij kwamen vrijdag de shortputs weer binnen, als het fout gaat heb ik ze voor een lage 4. Laat maar komen!

TTM heeft meer te bieden dan andere bedrijven in de AEX, ze melden bijna als enige nog wel eens goed nieuws, zijn innovatief bezig, bezitten kennis en hebben een formidabel imago opgebouwd. Een echt A-merk met toegevoegde waarde en groeipotentie, welk ander AEX-bedrijf kan dat zeggen?
0 0
loonslaaf2 [Offline]
15:26 26/6/10

...en dat zonder noemenswaardig slecht nieuws voor TomTom?

0 0
Rebound [Offline]
15:09 26/6/10
@Loonslaaf

Heb jij dan een verklaring waarom, ondanks al die mooie ontwikkelingen en verwachtingen die jij schetst, het aandeel afgelopen vrijdag weer de hardste klappen kreeg?

0 0
Rebound [Offline]
15:08 26/6/10
Het valt nog maar te bezien of TTM marktaandeel aan het verliezen is. En dan nog moet je je afvragen of de totale markt niet groeit. De laatste omzetcijfers gaven aan dat TTM het goed doet en er goed aan verdient. Met name goed verdient als je het vergelijkt met de koers va het aandeel. TeleAdlas scoort order na order, maar niemand lijkt oog te hebben voor de waarde van dit bedrijf. TA is alleen al meer waard dan de huidige beurskoers van TTM reflecteert. Een mooi koopje, dat staat vast.

Ik hoef geen dividend zolang TTM lekker blijft investeren in opkomende markten als India.
Voor een nieuwe aandelenemissie ben ik ook niet bang, want de vorige was goed getimed en voldoende om de balans op orde te krijgen.
TTM heeft kosten bespaard en is klaar voor moeilijke tijden, het aandeel reflecteert een zware storm. Ik kijk uit naar de komende cijfers, denk zelf dat het wederom enorm meevalt en de verwachtingen wederom overtroffen zullen worden. Meer winst over 2010 dan over 2009 en mooie perspectieven/kansen voor 2011.

Ik verkoop op dit niveau dan ook niets.
0 0
loonslaaf2 [Offline]
15:00 26/6/10

Het aandeel zit weer op de glijbaan. Sommigen zullen hierover vraagtekens hebben over het waarom. Daarom nog maar een keer wat uitleg.

Over het grillige koersverloop van TT is al heel veel geschreven maar wat puntjes herhalen kan geen kwaad.

1. TomTom was een paar jaar geleden het meest inovatieve high tech bedrijf van Nederlandse orgine, een soort nationale trots zoals ooit Fokker en KLM. Het was daardoor ook meteen de beurslieveling waardoor de koers buitenpropotioneel opliep.

2, TomTom is inmiddels een gewoon ICT high tech bedrijf geworden en staat onder druk door harde concurrentie uit verschillende hoek.

3. Door de crisis heeft het aandeel in 2008/2009 op een gegeven moment meer dan 94 procent van zijn waarde verloren. Geen enkel ander fonds binnen de AEX is dat overkomen. Wat dat betreft is de huidige extreme koersdaling niets nieuws. Misschien voor nieuwe beleggers in TT, maar voor wie het aandeel al langer volgt dus niet.

4. TomTom is een speculanten aandeel omdat TT geen dividend uitkeert. Bedrijven die wel dividend uitkeren trekken een ander soort belegger aan zoals institutionele beleggers (pensioenfondsen etc.) Deze verkopen niet meteen bij elk slecht nieuws, zij vormen een soort koersbuffer. Speculanten doen dat nu net wel, zij reageren onmiddelijk op elk goed of slecht bericht. Met als gevolg sterke fluctuaties.

5. Dit soort aandelen zijn wél de lieveling van de shorters want het aandeel is uitermate informatiegevoelig en dus "stuurbaar" door shorters.

Kortom het koersverloop van TomTom zal grillig blijven zolang er geen dividend wordt uitgekeert. En dan is er nog iets: het management van TT geeft weinig richting aan de informatiestromen over TomTom. Er zijn veel vraagtekens in de markt over het hoe en wat van TomTom in de toekomst. Ook dat zijn omgevingsfactoren die beleggers knap nerveus maken.

Het goede nieuws is dat je op de vingers van een hand kunt uitrekenen dat binnen afzienbare tijd iets met TomTom moet gaan gebeuren. Hetzij een overname hetzij een alliantie (goed gezien Beginner Johan) Op de huidige manier kan TT niet verder en zal het marktaandeel gaan verliezen. Daarbij zijn de financiële belangen van de grootaandeelhouders te groot om het bedrijf kopje onder te laten gaan. Ook zij zullen nog een keer goed willen cashen. Het besef om te gaan verkopen, gesteld dat zich een koper aandient, zal sterker worden naarmate een redelijke opleving van de koers achterwege blijft. Dat besef kan nog even duren, maar dat moment komt steeds dichterbij. Het wordt voor Godijn c.s. dan echt knopen tellen en eieren voor hun geld kiezen.

Het slechte nieuws zou kunnen zijn dat er nog dit jaar opnieuw een aandelenemissie komt om geld op te halen. Laten we hopen dat dat niet gebeurt want dan duikt de koers onder de 3 euro.

Vooralsnog verwacht ik echter een overname of een sterke alliantie. Vandaar dat ik er deze week opnieuw ben ingestapt. Een overnameprijs van 8-10 euro moet minimaal haalbaar zijn. Bij het aangaan van een sterke alliantie zal de koers toch zeker naar 7-8 euro gaan.
Laten we er het beste van hopen en nog wat geduld hebben.

Prettig weekend allemaal.

1 0
Rebound [Offline]
14:35 26/6/10