Ga naar Bindex Dagcommentaar AEX, DAX, Dow Jones, S&P
  [Recent Topics] Recente berichten   [Login] Inloggen  [Policy] Forumbeleid  
Berichten Aanbevelingen
Woensdag 11 augustus 2010. Kerstman Bernanke brengt maar klein cadeautje. AEX Bulls aan zet.

Hallo beleggers, alle ogen waren gisteren gericht op de kerstman die nu eens niet in zijn zomerhuisje in Rovaniemi, Finland te vinden was, maar overzee in Amerika zijn kunstjes vertoonde bij de FED. Kerstman Bernanke mocht blijkbaar niet zoveel bagage meenemen want hij kwam maar met een klein cadeautje voor de markt in de vorm van extra opkopen van staatsobligaties. In eerste reactie waren de beleggers van de aandelenmarkten zeer enthousiast getuige de stijging van meer dan 1% in 20 minuten tijd onder het mom van 'maakt niet uit wat de econmische vooruitzichten zijn, de kerstman heeft ongelimiteerde mogelijkheden, de consumenten komen vanzelf terug met bestedingen'.

Nu weet ik niet wat er in hoofden van beleggers omgaat, maar één nachtje slapen en de aandelenbeleggers zijn 180 graden gedraaid. Ik geloof dat ze dat sentiment noemen. Ik probeer het niet te begrijpen en kijk naar wat er gebeurt. Op andere markten zag ik toch wel afwijkende reacties. Zowel de T-Note als Bund stegen op de cijfers/toespraak naar nieuwe hoogten met de rente in de US richting de 2.70. Ook de JPY is een stuk sterker geworden. Dit als gevolg van de toon van de toespraak van Bernanke, die een stuk negetievere outlook aangaf in vergelijking met juni.

Kijken we naar de aandelenmarkten dan tonen de meeste indices vergelijkbare grafieken. De indices kruipen omhoog in een wig langs een stijgende steunlijn. Of dit de rand van de afgrond gaat worden moet blijken. Zolang de wig niet op slotkoers is gebroken, is er nog steeds geen beslissing. De AEX kijkt, nadat de futures op de AEX gisteravond mee omhoog waren gelopen, nu toch onder de steunlijn, maar de bodem van afgelopen vrijdag rond 329 biedt mogelijk nog steun. De index koerst nu wel in het steunzone gebied van 328-332. Door de daling van gisteren, waar vele beleggers en analisten wederom een aanval op de 340 verwachten, heb ik rond 334 een Korte Termijn Short positie ingenomen op basis van de uurgrafiek, met een StopLoss rond de dalende weerstandslijn op uurbasis. Deze ligt nu rond de 334. Onder de steunzone 328-332 kijken we voor de lange Termijn ook weer naar nieuwe Short posities.

Door de overeenkomsten in indices, kijken we vandaag overzee naar de brede S&P 500. De wig is duidelijk zichtbaar.

Zie http://www.beurstoppers.nl/images/g raphindex.gif

Ik zie de laatste dagen wel dat de markt de oplopende steunlijn vaker aan het testen is en moeite heeft weg te komen van de steunlijn. We zien nu meerdere krachten tegenstrijdig werken. Aan de onderkant steun van de Korte Termijn beleggers rond de 1100-1110 met behulp van de steunlijn van de wig en de roze Korte Termijn MA-band en aan de bovenkant weerstand van de Lange Termijn beleggers rond de 1130-1135 met de bovenkant van de blauwe Middellange Termijn MA-band en de gele Lange Termijn MA-band en de weerstandslijn van de wig. De RSI vertoont een vergelijkbare wig, alleen is deze gisteren aan de onderkant gebroken. Nog geen besluit dat we gaan dalen, maar een eerste indicatie van vermoeidheid van de markt. Combineren we deze factoren met een verder dalende rente en een sterker wordende JPY dan zullen vandaag de indices nog een konijn uit de hoge hoed nodig hebben om weer binnen de wig te kunnen komen/blijven, maar met de Amerikanen weet je het maar nooit. De futures zijn de laatste tijd vaak voorbeurs sterk opgeveerd. We laten de tegenstrijdige krachten voor de S&P de beslissing forceren, maar het is wel duidelijk dat voor de Bulls werk aan de winkel is, zij zijn aan zet om uitzicht te houden op hogere koersen.

Prettige handelsdag.
Met vriendelijke groeten,
Rene Kreileman, BeursToppers
Volg mijn dagelijkse handelsactiviteiten via www.twitter.com/renekreileman
Posities ten aanzien van de informatie in de column: ik ben long in de AEX, Bund en T-Note
Handelen geschiedt op eigen risico.
0 0
BeursToppers [Offline]
11:15 11/8/10
Woensdag 18 augustus 2010. AEX Bulls doen voorlopig hun werk. Steun 320-323 intact.

Hallo beleggers, de steunzones die ik gisteren aangaf voor de AEX en de DAX hebben de Bulls inderdaad aangezet tot een stijging. Vooralsnog zie ik dat als een correctie op de daling vanaf 4 augustus voor een Setup voor een Lange Termijn Short. De doorbraak van de RSI bevestigt in iedergeval dat de correctie gaande is. Om de correctie om te zetten in een nieuwe stijging zijn er nog heel wat meer Bulls nodig en zeker heel wat meer volume. De stijging was gebaseerd op de positieve interpretatie van de cijfers die werden gepubliceerd. Zolang je selectief te werk gaat, is het inderdaad mogelijk lichtpuntjes te zien, maar mij lijkt het verstandig naar het hele plaatje te kijken. Op basis van de cijfers veerde de rente wat op, maar dat is niet zo verwonderlijk na een duikeling van de US rente van 3.04 naar 2.57 in amper 3 weken.

Kijken we naar de AEX grafiek dan zien we een brede trading zone van 320-340 die de laatste maand is ontstaan.

Door de stijging van gisteren is de Korte Termijn Short uitgestopt met 7 punten winst. De Korte Termijn is gedraaid naar Neutraal. Aan de bovenkant zie ik meerdere weerstanden opdoemen in de zone 330-335. Meerdere MA-banden en het 50% fib nveau van de laatste daling vanaf 4 augustus. Aan de onderkant vindt de index vooralsnog steun rond de steunzone 320-323, bestaande uit de onderkant van de gele Lange Termijn MA Band en het 50% fib niveau van de stijging van 306 naar 341 rond de 323.

Kijken we naar de vorm van de stijgingen en dalingen dan ontstaat langzaam een hoofd-schouder formatie met een linkerschouder op 14 juli en een kop op 4 augustus. In het verleden heeft uitgewezen dat dit een betrouwbaar patroon is geweest, echter het laatste jaar hebben opvallend vaak hoofd-schouder patronen valse signalen opgeleverd met een omgekeerde felle reactie tot gevolg. Steeds stond de media vol met kop-schouder analisten, met als gevolg dat als iedereen het verwacht, het omgekeerde gebeurt. Mogelijk dat er nu weinig aandacht meer aan wordt geschonken en dat deze nu wel gaat werken. De expiratie van vrijdag maakt het in ieder geval geen zekerheidje. Bij doorbraak door de neklijn rond de 320 onstaat een koersdoel van 300. Voor de komende maanden wordt het wel bepalend of deze neklijk stand houdt of niet. Laat de markt maar beslissen. Ik heb mijn besliszones vooraf gedefinieerd, daarna laat ik het aan de markt over welke kant het opgaat en neem mijn posities in op basis van wat ik zie, niet op basis van wat anderen denken.

Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Long in de Bund en T-Note
0 0
BeursToppers [Offline]
10:56 18/8/10
Dinsdag 17 augustus 2010. AEX en DAX vinden steun. Bulls moeten nu komen.

Hallo beleggers, gisteren zagen we gevecht met steunen die vooralsnog te sterk bleken te zijn voor de Bears. Zoals gisteren aangegeven, zagen we vorige week dat de verschillende markten weer toewerkten aan een normale correlatie: dalende rente, sterkere Yen en dalende aandelenbeurzen. Gisteren was opvallend dat deze correlatie weer ver te zoeken was. De rente ging verder waar het afgelopen week gebleven was: een sterke duikvlucht. Met name de Europese rente daalde, wat zich vertaald in een sterk oplopende Bund future. Ondertussen staat deze al rond de 132. De Long in de Bund blijft in portefeuille. Beleggers keken nu niet naar de Spaanse banken, maar naar de Portugese. Deze hadden nu een recordbedrag nodig van de ECB. Ook de T-Note scherpte de top aan. Bij 2.60 heb ik deels winst genomen op de T-Note. Het doel is bereikt, dan is het goed een deel winst te nemen en het andere deel met een StopLoss verder te laten lopen.

De obligatiebeleggers nemen dus een voorschot op de economie, maar de aandelenbeleggers vinden dat niet nodig en gaan vanmorgen zelfs voor de aanval. Gisteren werkte de steunen op de verschillende indices. Bij de AEX bood de steunzone 320-323 uitkomst, onder andere het 50% fib niveau van de stijging van 306 naar 341. Ik zie dit als laatste halte voor een verdere daling naar de 300-305. De Bulls weten het hier even te stoppen. Ik zie aan de grafiek wel of dat tijdelijk is of niet. De analyse blijft onveranderd: Voor de Korte Termijn blijft de Short gehandhaafd op uurbasis met een StopLoss die meeloopt met de dalende weerstandslijn vanaf 5 augustus. Deze ligt nu rond de 327. Daarboven sluiten we de Short. Voor de Lange Termijn is dit de mogelijke correctie waar we op wachten voor een Setup Short. Laat de markt eerst maar eens zien waar en of deze stopt. Dat bepaald of dit een goede Setup wordt of dat de Trend draait naar Neutraal. Rond de 330-335 zien we een weerstandszone. Dus er is nog heel wat werk voor de Bulls te doen.

Voor de AEX is er weinig veranderd, vandaar dat ik vandaag de DAX onder de loep neem. Deze index is de laatste maanden zo ongeveer het beste jongetje van de klas. mede door de sterk opverende economie en dan met name de export. In Nederland is de opleving in de economie bijna geheel te danken aan de export, een risico indien de ecoonmie elders krimpt. De sterke groei in Duitsland vertaalt zich in een nieuwe top op 6 augustus. De daling vanaf de top krijgt steun exact op de steunlijn onder de bodems vanaf begin juli.

Deze bood gisteren steun rond de 6050. Toevallig ook precies de steun voor de blauwe Middellange Termijn MA band. Een dubbele steun geeft de Bulls altijd meer kacht. Rond 6100 ligt ook het 50% fib niveau van de stijging van begin juli to begin aug. De koers wist daar net boven te sluiten.

Qua koersverloop zien we een driedubbele top en ook de koersen hebben veel overlap. Daarbij is de RSI niet meer in de Bull zone gekomen boven de 70. Dit geeft een combinatie van signalen die de Bears mogelijkheden geven. Rond de 6150 is het plaatje voor mij een aantal dagen geleden naar Neutraal gedraaid voor de Lange Termijn bij het ontstaan van de Rode Candle. Bij doorbraak door de steunlijn op slotbasis en doorbraak van de blauwe Middellange Termijn MA-band draai ik voor de Lange Termijn naar Short.

Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Short in de AEX en Long in de Bund en T-Note
0 0
BeursToppers [Offline]
10:14 17/8/10
Maandag 16 augustus 2010. Dalende Trend AEX intact. AEX in strijd met lange termijn steun.

Hallo beleggers, vorige week hebben de verschillende markten wat meer correlatie vertoond. Zagen we twee weken geleden vooral een discrepantie door de dalende rente en sterker wordende JPY enerzijds en de aandelenmarkten die nog verder omhoog kropen anderzijds, de afgelopen week zien we de aandelenmarkten toch de rente volgen en afbuigen naar het zuiden. Markten kijken vooruit en dan is het opvallend als aandelemarkten stijgen op cijfers uit het verleden (in dit geval de goede bedrijfscijfers) en de toekomstige negatieve verwachtingen negeren. Naast deze negatieve economische verwachtingen zagen we algelopen week ook de rente in de zuiden van Europa alweer oplopen evanals in Ierland. Deze landen betalen nu duidelijk meer voor de leningen. Daarnaast leenden de Spaanse banken de afgelopen week voor een record bedrag van 130 Miljard bij de ECB. Leningen in de markt zijn moeilijk te plaatsen. In ieder geval had het een negatief effect op de Euro.

De rente zagen we wederom verder afdalen op basis van de economische verwachtingen. Zowel de T-Note als Bund hebben daar profijt bij en lieten een sterke stijging zien. De obligatiemarkt prijst toch een stevige economische dip in. In ieder geval hebben mijn Long posities in de T-Note en Bund er plezier in. Door ook te beleggen in andere markten zijn er altijd wel duidelijke trends te vinden waaraan je kunt verdienen. Je rendement krijgt een veel gelijkmatiger verloop en ook de risico's nemen af.

Kijken we naar de AEX dan heeft de index afgelopen vrijdag nog nipt de steun van het 50% fib niveau van de laatste stijging van 306 naar 341 rond de 323 gehouden, maar het hield niet over.

Vanmorgen trachten de Bears wederom de index onder dit niveau te brengen. Misschien hebben de beleggers niet door dat het weer maandag is, want de afgelopen weken was de maandag steevast als Groene sentimenstdag uitgeroepen met stevige plussen. Rond 10:30 is de index echter boven op de voorlopig laatste steun rond 320 gestuit. Dat is de onderkant van de gele lange termijn MA-band. Daaronder is het speelveld open richting de 300-305. Dus de Bulls is er alles aan gelegen om deze steun te redden. Ik laat de markt wel beslissen wat ze willen.

De Korte Termijn positie is uiteraard nog steeds Short met de dalende weerstandslijn op uurbasis nu rond de 328 als StopLoss. De Lange Termijn die vorige week is gedraaid naar Short blijft gehandhaafd. Ik kijk uit naar een goede Setup om Short te gaan voor de Lange Termijn. Daarvoor is een opwaartse corectie nodig. Zolang die nog niet bewerkstelligd wordt, houd ik het bij de Korte Termijn Short positie in de AEX.

Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Short in de AEX en Long in de Bund en T-Note
0 0
BeursToppers [Offline]
11:24 16/8/10
Vrijdag 13 augustus 2010. Dalende Trend AEX intact. Euro laat een veer.

Hallo beleggers, op dagbasis is gisteren niet veel veranderd aan mijn analyse. De markt verteerde de slecter dan verwachte cijfers van Cisco redelijk goed. Woensdag nabeurs gingen de futures in Amerika nog gevoelig lager op het nieuws van Cisco, maar gisteren wisten de markten het redelijk droog te houden, alhoewel de meeste markten wel een rode dag lieten zien. In ieder geval getuigd het niet van kracht dat de markten na de klap van woensdag niet weten op te veren. De wig is definitief verlaten.

In lijn met de dalende koersen zien we een dalende Euro en een sterker wordende Yen. Ongemerkt lopen de spreads voor de zuidelijke Europese landen toch weer aardig op. Naast de zuidelijke landen zien we ook de spread van Ierland weer oplopen. Voor 2010 zie ik zelfs een nieuwe top. Geld aantrekken wordt weer duurder voor de betreffende landen. De Euro werd teruggezet door het oplopen van de spreads. Een correctie na de stijging van 1.18 naar 1.33 tov de USD is niet zo verwonderlijk. De Japanse regering probeert nu met woorden de sterke Yen te laten dalen. Met de dreiging van interventie zag ik gisteren een stukje verzwakking van de Yen. Deze bereikte bijna een nieuw hoogtepunt ten opzichte van de USD.

Deze valutabewegingen van een sterkere Yen en een zwakkere Euro lopen wel vaak synchroon met dalende beursen. Kijken we naar de AEX, dan laat ik vandaag de uurgrafiek zien. Op de daggrafiek is weinig nieuws te bekennen. De breek van de wig is daar. De markt probeert de steun van het 50% fib niveau van de laatste stiging van 306 naar 341 rond de 323 te houden. Aan de bovenkant is een weerstandszone ontstaan van MA banden rond de 332-335. Op uurbasis zit de koers in een dalende trend vanaf de top van 341.

Vanmorgen is de RSI wel uit de dalende trend gebroken. Dit duidt niet op een aanstaande stijging, maar op verlies van momentum van de daling. De RSI heeft duidelijk het oversold gebied onder de 30 opgezocht, een teken dat de daling op uurbasis kracht had.

De koers heeft gisteren rond de 323 gecirkeld, ondersteund door de dalende steunlijn en het 50% fib niveau. Maar wegkomen van dit niveau vindt de index moeilijk. Aan de bovenkant gaat zich nu een clustering van de de MA banden verzamelen, wat het opwaarts potentieel vooralsnog zal beperken. Op Korte Termijn blijf ik vasthouden aan mijn Short die ik in portefeuille heb vanaf 334. De Stop Loss ligt nu net boven de dalende weerstandslijn rond 330. De Lange Termijn is ook gedraaid naar Short. Hierrvoor kijk ik uit naar een opwaartse correctie voor een goede Short Setup.

Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: ik ben short in de AEX en long in de Bund en T-Note
0 0
BeursToppers [Offline]
11:29 13/8/10
Donderdag 12 augustus 2010. Markten verlaten wig. AEX beren aan de macht.

Hallo beleggers, gisteren lieten de markten duidelijk merken dat het cadeautje van kerstman Bernanke een ruime onvoldoende scoorde. De verschillende markten die de laatste maanden een hoge mate van correlatie vertoonden, liepen de laatste periode uit de pas. Dalende rente, een Japanse Yen die niet zwakker wilde worden aan de ene kant en de aandelenmarkten die goed bleven liggen aan de andere kant. Deze tegenstrijdigheid duurt meestal niet lang. Ik merkte al op dat de aandelenmarkten langs een gevaarlijke oplopende wig omhoogkropen en dat momentum verzwakte door de verschillende uitbraken uit de RSI wig. Voor vele indices moest de wig er gisteren aan geloven met een sterke dag voor de Beren. Met name onder aanvoering van een sterk verzwakkende Euro en dalende Europese rente (zichtbaar door een sterk oplopende Bund future), moest de AEX een gevoelige stap terug. Nu zagen we wel de correlatie van de laatste maanden terug: dalende rente, sterker worden Yen en dalende aandelenbeurzen.

Kijken we naar de AEX dan is de steunzone 328-332 gebroken. De wig laten we achter ons en richten ons op de nieuw onstane situatie.

Vanmorgen zien we de AEX na een zwakke opening exact steun vinden op de 50% fib niveau van de laatste stijging van 5 juli, 306 naar 4 aug 341. Dit niveau bevindt zich rond de 323. Ik heb al eerder aangegeven dat bij het doorbreken van de steunzone 328-332 de Lange Termijn van Neutraal naar Short draait. De Korte Termijn blijft uiteraard Short, de short positie heb ik nog steeds in portefeuille.

Overigens voor de Korte Termijn baseer ik mij op de uurgrafiek en voor de lange Termijn op de daggrafiek. Voor de Lange Termijn ga ik nu op zoek naar een goede Setup om Short te gaan voor de Lange Termijn. Om het risico te verkleinen ontstaat deze Setup pas na een corectie op de daling. Na een daling zoals gisteren, laat ik de markt eerst de bodem zoeken en corrigeren. Nu Short gaan is gezien de toegenomen volatiliteit vragen om moeilijkheden. Mijn StopLoss is gebaseerd op beweeglijkheid. Deze is verhoogd en dat zou betekenen dat de StopLoss te ver weg komt te liggen met een hoger risisco profiel. Bij een correctie op de daling neemt de beweeglijkheid af. De StopLoss komt dichterbij te liggen en ook mogelijke weerstandslijnen die additioneel voor de StopLoss worden gebruikt liggen dichtbij. Het risico neemt hierdoor af. Daarnaast neemt de ruimte voor een nieuwe daling toe, dus ook het potentieel is groter, resulterend in een hoger rendement/risico ratio.

Van lezers krijg ik ook vragen of ik het doelniveau van de daling kan aangeven. Daar houd ik mij echter niet mee bezig. Ik laat de winsten lopen en oordeel wat ik zie. Als ik verzwakking zie voor de positie verleg ik de StopLoss. Uiteindelijk bepaalt de StopLoss wel wanneer het tijd is om de positie te sluiten. Op welk niveau dat is, zie ik vanzelf wel. Ik heb niet gestudeerd voor waarzegger, de glazen bol laat ik door andere inzien. Ieder zijn vak.

Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: ik ben short in de AEX en long in de Bund en T-Note
0 0
BeursToppers [Offline]
10:54 12/8/10