Donderdag 19 augustus 2010. AEX gevangen tussen steun en weerstandszone. Bull/Bear gevecht in evenwicht.
Hallo beleggers, over de analyse van de AEX in vergelijking met gisteren kan ik kort zijn. Er is weinig veranderd. Ook op het nieuwsfront was het gisteren een rustige dag. Kijken we naar de AEX, dan heerst aan de bovenkant de weerstandszone 330-335 met de weerstanden van de MA-banden en het 50% fib niveau van de daling vanaf 4 augustsus en aan de onderkant heerst de steunzone 320-323 met steun van de gele Lange Termijn MA band en het 50% fib niveau van de stijging van begin juli. Kortom een impasse tussen de Bulls en Bears.
Vanmorgen probeert de index wel de bovenkant van de range te bereiken, maar na een half uur zijn de cijfers al weer rood gekleurd. De stijging van de afgelopen dagen krijgt zodoende steeds meer de vorm van een correctie op de daling van 4 augustus. geen teken van sterkte. Dit scenario wordt ondersteund door de zwakke rente en de Yen die ten opzichte van de EUR en de USD ook bezig is aan een correctie met een grotere kans op een een vervolg van een sterker wordende Yen. De expiratie van morgen maakt het verhaal wat onoverzichtelijker voor de komende dagen. Laat de koers zijn werk maar doen.
Ook geen positie is een positie. De Neutrale positie voor zowel de Lange als Korte Termijn houdt mij even uit de AEX markt. Voor de Lange Termijn waarbij ik op basis van dagkoersen werk, biedt deze correctie omhoog een mogelijke Setup om Short te gaan. Daarvoor is wel minimaal een dalingsdag nodig.
Prettige handelsdag.
Met vriendelijke groeten,
Rene Kreileman, BeursToppers
Volg mijn dagelijkse handelsactiviteiten via www.twitter.com/renekreileman
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Long in de Bund en T-Note
Handelen geschiedt op eigen risico.
BeursToppers[Offline]
09:59 19/8/10
Zo vind je ze alle op mijn aandelen toolbar.
droadneggel[Offline]
20:36 26/8/10
Er zijn er steeds minder die deze draad lezen.
droadneggel[Offline]
20:26 26/8/10
Donderdag 26 augustus 2010. AEX blijft hangen boven steun 311. Dow 10.000 nipt intact.
Hallo beleggers, als ik naar de economische cijfers kijk dan is de tendens dat deze steeds een tikje slechter worden. Opvallend is het dan dat met name de aandelenindices in Amerika nauwelijks zijn gedaald. Of dit nu de ontkenningsfase is waarin de beleggers zich bevinden of dat het marktmanipulatie is, het feit is dat de koersen zich redelijk houden. Of dit nu terecht is of niet, ik doe het met wat ik zie in de grafiek. Sentiment bepaald voor het grootste gedeelte immers de ontwikkeling op de Korte termijn op de beurzen. En daar hebben niet alleen de particuliere beleggers last van. Ook zie ik veel sentimentsbeleggers onder de professionals. Ook speelt psychologie een rol, dat zie nu bij de Dow indiend deze de 10.000 grens nadert.
Ik kijk soms met verbazing naar de ontwikkeling van met name de Dow Jones. Als om 16.00 uur dramitsiche huizencijfers naar buiten komen, zoals aan het begin van de week, krijgt de koers een klap, maar een paar minuten later zie ik de eerste kopers al weer verschijnen, onder het mom van 'zo erg kan het toch niet zijn, het kan alleen maar beter worden'. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat enige vorm van markmanipulatie door ondersteuning van de koersen vanuit de regering of aanverwante grote partijen op markt wordt uitgevoerd, maar daar zal wel niemand een antwoord op kunnen geven. Immers de regering is er alles aan gelegen om de koersen niet te laten dalen in de hoop dat de consumenten dit zien als vertrouwen en weer terug komen om te spenderen. Maar als er al 40 Miljoen Amerikanen afhankelijk zijn van het voedselbonnen programma, dan moet je je wel afvragen hoe reeel dat is.
Kijken we naar de AEX, dan is de verzwakking voorlopig tot stilstand gebracht bij de oplopende steunlijn onder de bodems van mei en juli en probeert de index vanmorgen weg te komen van de steun om een bodem te realiseren.
Echt overtiugend gaat dit (nog) niet. De index heeft nu een dubbele top gezet op 340 en de RSI is in de Bear Zone gekomen met de huidige daling. Vooralsnog is er geen aanleiding de analyse te veranderen. In een dalende trend zijn de steunen om gebroken te worden en weerstanden om de koers tegen te houden om de stijgen. Voor de Lange Termijn is er nog van geen verbetering sprake. Ik houd mijn Short positie aan. De weerstandzone rond de 325-330 met de dalende weerstandslijn en de meervoudige MA-banden geven de StopLoss aan voor de Lange termijn voor een draai naar Neutraal. Draaien doet de markt meestal als een duveltje uit een doosje, met een StopLoss kun je dat rustig afwachten.
Voor de Korte termijn is de AEX bezig aan een opwaartse correctie van de daling van 19 augustus op uurbasis bij een top rond 330. De dalende weerstandslijn is door de opening van vanmorgen gebroken, dus ik heb de Korte Termijn Short gesloten met een winst van +10 AEX punten. Ik ben hier even Neutraal, maar ga weer op zoek naar een nieuwe Short setup, want ik handel steeds in de richting van het Lange Termijn Tijdvenster en deze is Short.
Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Short in de AEX en EUR/JPY en Long in de Bund en T-Note
BeursToppers[Offline]
11:28 26/8/10
Dinsdag 24 augustus 2010. AEX stuit op dalende steun. Nikkei neemt voortouw in daling.
Hallo beleggers, gisteren wisten de indices geen groene maandag uit de hoge konijnenhoed te toveren. Misschien is het toverstokje van Bernanke in reparatie. Vanmorgen zie ik wel een aantal opvallende koersbewegingen die een bevestiging geven van de dalende indices. Vannacht is de Nikkei zeer voorzichtig voor het eerst onder de cruciale steun op weekniveau rond de 9000 gekropen. De week is nog niet afgesloten, dus er is nog niets beslist, maar een koersdoel van 7000 geeft wel aan hoe belangrijk deze steun is. Europa volgt de beweging vanmorgen wel. Dit wordt geleid door een Yen die ten opzichte van de EUR en USD onder de bodems van 2008 en 2009 rond respectievelijk 107 en 85 terecht is gekomen. De beweging ging vanmorgen in een keer hard met 80 pips. Vaak een bevestiging van een doorbraak. Het aanhouden van mijn cash in Yen betaald zich nu uit.
Ook de rente is, na gisteren een rustige dag gekend te hebben, vanmorgen weer negatfief uit de starblokken gekomen. Zowel de T-Note als Bund stijgen op basis van deze dalende rente naar ongekende niveaus van 125 en 133. Geen goed vooruitzicht voor de economie. Wel positief voor mijn Long posities.
Door de bewegingen in Azie, ondersteund door de sterkere yen en de dalende rente, zie ik vanmorgen ook de Europese aandelenindices geen vrolijke noot zingen. Kijk ik naar de AEX dan bereikt deze vanmorgen de dalende steunlijn van het korte termijn dalende trendkanaal.
Voor de Bulls is het nu wel zaak deze steun niet te laten varen, anders valt een versnelling in de daling te verwachten. Qua Shorts in de AEX heb ik niets veranderd aan mijn posities: Zowel de Korte als Lange Termijn zijn Short. De trend wordt bevestigd door een lagere bodem in de RSI en ook de MACD laat lagere waarden zien. De StopLoss voor de lange termijn daalt netjes iedere dag op basis van de dalende weerstandslijn aan de bovenzijde, nu rond de 326. Daar vlak boven bevindt zich de clustering van de MA-banden. Aan de onderkant zijn er weinig houvast punten voor de Bulls.
Vorige week haalde ik kort het hoofd-schouder patroon aan, voor wat het waard is. Het koersdoel daarvoor is nu 301 met de nekljn rond de 321. Daar boven liggen de bodems van mei en begin juli. Voorlopig laat ik de koersen lopen. De Bulls komen vanzelf weer een keer om de hoek kijken. Op dit moment hoeven de posities niet aangepast te worden en blijven de dalende trends intact.
Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Short in de AEX en EUR/JPY en Long in de Bund en T-Note
BeursToppers[Offline]
10:58 24/8/10
Maandag 23 augustus 2010. AEX bevestigt dalende trend. Amerika houdt nog stand.
Hallo beleggers, afgelopen week werd de start van de dalende trend bevestigd, met name in Europa. In Amerika zien we, ondanks dat daar de slechte economische cijfers worden gepubliceerd, dat de indices nipt blijven hangen boven Lange Termijn steun. Er is nog hoop voor de Bulls. De rente in Europa liet het ook duidelijker afweten in verglijking met de rente in de US. Daar doet de rente een poging een bodem te vormen, na de duikvlucht van de afgelopen weken. Kijk ik nog een stapje verder naar de valutamarkt, dan zie ik dat de EUR/USD de afgelopen week het stijgende trendkanaal op dagbasis heeft verlaten.
De economische cijfers worden er natuurlijk niet beter op. De sterk dalende rente zorgt voor veel rumour rond de pensioenfondsen. Ook in Californië hebben alle ambetnaren van vandaag op morgen te horen gekregen dat ze iedere maand verplicht zijn twee dagen onbetaald verlof te nemen. Toch een fikse korting op het salaris van 10%. Al deze bercihten laten een negatieve tendens zien voor de economie en zullen de consumenten niet aansporen meer te spenderen. Des te opvallender blijft het dat de aandelenmarkten relatief gezien goed stand houden. Vergelijk ik de relatieve sterke van de AEX met de rente dan is deze vanaf begin 2009 opgelopen van 84 (rente relatief sterker dan de AEX) naar 207 (AEX meer dan twee keer zo sterk als de rente). De hoogste stand ooit is 230 geweest. In 1999 en 2006/2007 zagen we ook relatieve sterkte standen van boven de 200. Binnen een jaar zag ik als vervolg een start van scherp dalende aandelenmarkt.
Kijk ik naar de AEX dan zie ik een licht dalend trendkanaal en is de analyse in feite hetzelfde als vrijdag.
De trend werd bevestigd. Europa reageerde negatief op de econmische berichten uit Amerika en op de omvangrijke leningen van de banken in Spanje en Portugal bij de ECB. Deze zetten ook de rente voor die landen gevoelig hoger. Amerika bleef relatief goed liggen. De Nasdaq wist zelfs een hoger weekslot te produceren. Door de daling van vrijdag heeft de AEX wel de laatse twee steunen op dagbasis, het 50% fib niveau van de stijging 306-342 en de steun van de gele Lange Termijn MA-band achter zich gelaten. De weg ligt open naar 300-305. De Short posities voor de Lange en Korte Termijn zijn nog steeds open. Voor de Lange Termijn ligt de StopLoss vlak boven de dalende weerstandslijn rond de 328. Daar bevindt zich ook een clustering van MA-weerstanden. Aan de onderkant biedt het trendkanaal mogelijk steun.
Uiteindelijk zullen de Amerikane bepalen of we echt weer de 300-305 opzoeken. Door het verlagen van de StopLoss wordt mijn winst stapje voor stapje veilig gesteld, mocht de trend niet verder doorzetten. Ik kijk rustig toe met de bescherming van de StopLoss voor de open AEX Short posities.
Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Short in de AEX en Long in de Bund en T-Note
BeursToppers[Offline]
11:20 23/8/10
Vrijdag 20 augustus 2010. Cijfers doen AEX geen goed. Steunzone 320-323 in gevaar.
Hallo beleggers, gisteren werd gekenmerkt door wederom tegenvallende cijfers in Amerika. Na publicatie vielen de indices met een klap naar beneden en sloot de AEX middenin de steunzone van 320-323, maar wel nipt onder het 50% fib niveau van de stijging 306 naar 341.
Te nipt om te spreken van een doorbraak, maar vanmorgen voeren de Bears de druk verder op. Vandaag maakt de expiratie dat de belangen ongetwijfeld tegenstrijdig zijn voor veel partijen. Daar ik daar toch geen zicht en invloed op heb, doe ik daar niets mee.
Als ik naar het grote plaatje kijk dan is de grote discrepantie tussen de aandelen en rentemarkt zeer opvallend. Sinds juli 2009 is de AEX opgelopen van 240 naar 320 terwijl de rente is gedaald van 4.12 naar 2.52. De grote vraag is wie heeft het bij het rechte eind? Kijk ik naar de berichten die naar buiten komen, dan lijkt de rente de goede richting aan te geven en te duiden op slechtere economische tijden. Europa en Amerika hebben echter een groot belang bij een stabiele en stijgende aandelenmarkt om bij het grote publiek de indruk te wekken dat het goed gaat. Dit willen ze vol houden tot de consument gaat spenderen om zodoende de economie een oppepper te geven. Alleen hoelang kun je de goednieuws show volhouden en zijn consumenten echt op deze wijze te overtuigen, terwijl de echte cijfers toch iets anders aantonen. Sentiment is daarbij de richting gevende factor.
Kijken we naar de AEX dan zoekt deze vanmorgen de laatste steun rond de 320. Daaronder is een open speelveld richting 300-305. Gisteren rond de 326 heb ik een Short positie ingenomen voor de Korte Termijn. Via mijn persoonlijke acoount op www.twitter.com/renekreileman geef ik volgers op gezette tijden inzicht in deze transacties. Uiteraard voor zover mogelijk. Een groot deel van de transacties worden automatisch uitgevoerd, dus daar ben ik niet altijd bij in de buurt om te twitteren. Voor de Lange Termijn heb ik vanmorgen bij opening een extra Short positie ingenomen. De lange Termijn is door de daling van gisteren en vanmorgen naar Short gedraaid. Als StopLoss hanteer ik de dalende weerstandslijn over de toppen van 4 augustus en gisteren op dagbasis. Deze lijn loopt nu rond de 330.
Opvallend is ook de positie waar de Nikkei de week is uitgegaan. Vlak boven de belangrijke steunlijn op weekbasis rond de 9000-9100.
De vroige keren wist de index hier een bodem te zetten door de week na de daling direct weer op te veren. Nu ontbreekt deze week de opvering. Cruciaal is deze steun wel, daaronder is een vrij speelveld richting de 8000.
Prettige handelsdag.
Posities ten aanzien van de informatie in de column: Ik ben Short in de AEX en Long in de Bund en T-Note